دیوان‌سالاری اداری نباید مانع تحقق خدمت به شهروندان شود
در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه:

دیوان‌سالاری اداری نباید مانع تحقق خدمت به شهروندان شود

از امروز ترافیک در معابر پایتخت دست‌کم 30درصد افزایش پیدا می‌کند

‌فصل گره کور ترافیک    

«ترافیک در معابر شهر 30درصد افزایش پیدا می‌کند.» این پیش بینی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ برای شرایط معابر کشور در روزهای پیش رو است. ماجرایی که اگر سرنخ آن‌ را دنبال کنید به بی‌توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی و آشفته بازار سرویس مدارس خواهید رسید.
کد خبر: ۱۳۸۱۲۶۹

‌فصل گره کور ترافیک    

به گزارش جام جم آنلاین، شوک بازگشایی مدارس ترافیک‌ را در کلانشهرهای کشور افزایش می‌دهد، چراکه پس از دو سال، فعالیت مراکز آموزشی دوباره حضوری شده است و در این مدت نه تنها شرایط حمل و نقل عمومی بهبود نیافته ‌بلکه ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و مترو بیش از هر زمانی جان شهروندان را ‌به بازی گرفته است.

برای نمونه در ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تهران بیش از 5000 دستگاه اتوبوس خصوصی و ‌عمومی ‌وجود دارد. در این بین میانگین عمر اتوبوس‌های خصوصی بیش از 15 سال برآورد می‌شود. این درحالی است که اتوبوس‌های عمومی نیز شرایط ناگواری دارند، چراکه عمر آنها نیز به طور میانیگن 12.5 سال است.

به این ترتیب کارشناسان معتقدند حدود 90درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است. به همین دلیل نباید تعجب کرد که چرا شهروندان ترجیح می‌دهند برای سفرهای درون شهری از خودروی شخصی استفاده کنند.

ترافیک سنگین تر از همیشه

‌فصل گره کور ترافیک    

‌ مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش اعلام کرده است که از امروز تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در همه استان های کشور ‌به صورت حضوری بازگشایی خواهند شد. به همین دلیل پیش بینی اینکه از امروز ترافیک در معابر بسیاری از شهرهای کشور افزایش پیدا می‌کند کار دشواری نیست. در این بین اما کارشناسان هشدار می‌دهند که ترافیک در مهر ماه امسال سنگین‌تر خواهد بود.

علیرضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: در خصوص افزایش ترافیک امسال چند نگرانی جدی وجود دارد، چراکه پس از دو سال مدارس به شکل  حضوری فعالیت می‌کنند و در این بین برخی از خانواده‌ها تمایلی به استفاده از سرویس مدارس ندارند.

به این ترتیب  بسیاری از والدین فرزندان شان را با استفاده از خودروی شخصی به مدارس می‌رسانند و به این شکل به افزایش ترافیک دامن می‌زنند.

سرویس‌های فرسوده و گران

‌فصل گره کور ترافیک    

اگر از والدین بپرسید که چرا تمایلی به استفاده از سرویس ندارند؟ خواهید شنید که بیشتر آنها از افزایش هزینه سرویس مدارس گلایه می‌کنند. یکی از آنها به جام جم آنلاین می‌گوید: نمی‌توانم برای یک سال تحصیلی حدود 13 میلیون تومان به عنوان هزینه سرویس مدرسه پرداخت کنم، این درحالی است که فاصله خانه ما تا مدرسه حدود 10 کیلومتر هم نمی‌شود.

این درحالی است که هزینه سرویس رفت و آمد در برخی از مدارس شمال شهر تهران تا 37 میلیون تومان نیز رسیده است.

البته افزایش هزینه سرویس مدارس تنها مساله‌ای نیست که سبب می‌‌شود والدین از خودروی شخصی استفاده کنند، چراکه آشفته بازار سرویس مدارس باعث شده برخی افراد که صلاحیت لازم را ندارند به عنوان راننده انتخاب شوند و یا ‌ از خودرو‌های غیر استاندارد و فرسوده استفاده شود و به این شکل سلامت دانش آموزان ‌ به خطر بیفتد.

با توجه به این مسائل بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی ‌ فرزندان‌شان را به مدرسه برسانند.

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس عنوان می‌کند: افزایش هزینه سرویس مدارس بسیاری از والدین را ناچار کرده تا تصمیم بگیرند با خودروی شخصی دانش آموزان را جا به جا کنند. به همین دلیل ترافیک در معابر شهری و مقابل مدارس امسال افزایش چشم گیری خواهد داشت.

آن طور که او می‌گوید این درحالی است که در مدارس نیز از خودروهایی مانند پراید، پژو و سمند برای جا به جایی دانش آموزان استفاده می‌شود که تاثیر چندانی در کاهش ترافیک ندارد.

حمل و نقل تق و لق

‌فصل گره کور ترافیک    

اواخر شهریور ماه بود که شهرداری تهران اعلام کرد: دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند در هفته اول مهر به صورت رایگان از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنند.‌

این درحالی است که شرایط نامناسب اتوبوس‌ و قطارهای مترو ‌سبب شده است که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان تمایلی به استفاده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

 نادر یکی از این دانشجویان است. او در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: برای اینکه بتوانم سوار اتوبوس تندرو بشوم باید حدود یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوم، چون در ایستگاه برای سوار شدن ‌ اتوبوسی که جا داشته باشد باید خیلی منتظر ماند. به همین دلیل ترجیح می‌دهم از خودروی شخصی استفاده کنم.

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس نیز درباره مسائلی که سبب شده شهروندان کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، عنوان می‌کند: برای اینکه شهروندان تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند این ناوگان باید ایمن، ارزان، سریع و در دسترس باشد.  

به گفته او، اگر ناوگان حمل و نقل عمومی کشور چنین ویژگی‌هایی داشته باشد شهروندان بیشتری از آن استفاده خواهند کرد.   

 به این ترتیب با توجه به نظر کارشناسان و شهروندان باید از مدیران شهری خواست برای بهبود شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی چاره‌ای بیندیشند، زیرا افزایش ترافیک در فصل‌های سرد سال به آلودگی‌هوای کلانشهرهای کشور نیز دامن می‌زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها